De laatste Arcussen?

Mosterd na de maaltijd!

Robbe bood in het eerste kwartaal van 2013 twee zwevers aan met 1,4 meter spanwijdte en een keuze tussen propeller- of impeller aandrijving. Dit waren toen de nieuwste maar helaas ook laatste Robbe modellen. Robbe, zoals we deze firma jaren lang in de modelsport wereld kenden, is niet meer! Helaas! Dus, kan men stellen dat dit artikel "mosterd na de maaltijd" is. Zeker, maar de modellen vestigden de toch nog de aandacht op zich door het wel wat, zeker voor Robbe, ongebruikelijke ontwerp. Het zijn tweelingen, maar niet eeneiig. Ze hebben veel gemeen, maar zijn ook sterk verschillend. Daarom is het interessant om beide in één review samen te vatten. En mogelijk komt er nog ooit een herstart van Robbe of neemt een andere leverancier deze modellen over. Wie weet?
Hoewel ze nou echt niet zoveel gelijkenis hebben met de voorgaande Arcus modellen vertonen doen ze in deze familienaam wel mee. Heel pragmatisch, vermoedelijk meer gedreven door verkooptechniek dan door een nieuwe technische inhoud, kregen de de prop en de impeller uitvoering dezelfde "look". Beide modellen hebben een slanke romp met een V-staart en ook slanke met achterwaarts gebogen vleugeltips met rolroeren en winglets. Ten behoeve van het transport zijn de vleugels gedeeld en kunnen gemakkelijk en snel gedemonteerd worden.
De Prop-1400 kreeg een buitenloper met klappropeller en de EDF-1400 een opgebouwde binnenloper met impeller. Ze zijn niet groot. Beide modellen maken met de 1400 mm spanwijdte en een lengte van 700mm een vrij snelle indruk, waarbij het opvallende rompdesign deze indruk bevestigd. Het aangenaam lage startgewicht van slechts 450 gram voor de Prop uitvoering en 500 gram voor de EDF uitvoering levert een vleugelbelasting op van respectievelijk 30 en 33 gram/dm2. Hiermee is de handstart vanuit enkel de armbeweging uit te voeren. Om te kunnen vliegen is voor de basis uitvoering een eenvoudige vierkanaals zender en ontvanger en een  2-4S 1300 mAh LiPo met BEC aansluiting nodig die een regelaar van 20 A voeden.

De EDF-1400 heeft een 50 mm ductedfan en een krachtige brushless motor. De modellen wordt geleverd met alle elektronica al ingebouwd, ARF dus. De modellen zijn geschikt voor de gemiddelde en gevorderde vlieger en zal zeker de aandacht trekken op het vliegveld.
Een meertalige geïllustreerde montagehandleiding maakt de montage eenvoudig en kon in korte tijd gerealiseerd worden.
Het vleugelprofiel doet, mede door de gewelfde onderkant, het meest denken aan het Eppler 385 profiel dat veel wordt toegepast bij F1C modellen. Dit duidt niet op een "speeder", maar meer op een rustig en soepel vliegend model voor zwoele zomeravonden.
Hierbij kan nog een keuze worden gemaakt over de uitvoering van de V-staart. Deze kan uitsluitend als hoogteroer worden uitgevoerd waarbij de beide roeren door één enkele servo worden aangestuurd. Ook bestaat de mogelijkheid om de twee roeren aan de V-staart met een extra servo en  een zogenaamde ELEVON aansturing vanaf de zender. In beide modellen is in de romp hiervoor al ruimte gereserveerd.
Inmiddels zijn met beide modellen vliegervaringen opgedaan. Hierover in het navolgende uitgebreide verslag de bijzonderheden. 

The Arcus V-Tail Prop and EDF-1400 are probably the latest additions to the Robbe Arcus family. The latest and because of the finishing of Robbe also the final section of the Robbe Arcus series. They are eye-catchers in several ways, not just due to the unusual looks. Both planes are ideal because of their dimensions as "evening-flyers" that can easily be transported in cars and on site they are ready for use. Optionally both models can be equipped with an additional rudder servo. The above-average flight performance and the suitability of less experienced aileron model beginners to advanced pilots prove to be broad spectrum as compact powered gliders, suitable for beginners.

The Arcus V-tail Edf-1400 surprised in more than one way. It was expected as a slow, "lethargic amp hog" of a glider. In real flight it is a graceful, spirited jet like glider that performes way above the expectations both in speed and flight time. It is amazing that so little power is required for slow lazy flight that gave almost a half hour of relaxation on a modest sized LiPo of 3S 1300 mAh. Combine this pleasant surprises with the ability to disassemble for transport, it is a jack of all trades that has found a happy spot near the top of the list for portable fun. This is way too convenient and multi purpose to not be a daily flyer. 
The assemblys are super simple, the V-tails screwed on and the control horns attached to the rods with the supplied hardware. The rudder and elevator servo are glued into the pockets in the fuselage, the wing servos and covers are glued in their pockets with the wings secured with the supplied harware.  The EDF bares a 6 blade rotor connected to a 20 A ESC. A 2.4 Ghz receiver was installed and the model is ready for flight! Probably one of the quickest builds of all time. The finish of the foam skin is as smooth as a baby's rear and the EPO, is about as durable as a beginner can get and yet it doesn't disappoint the experienced modeler. 
The above-average flight performance and the suitability of less experienced aileron model beginners to advanced pilots prove to have a broad spectrum.
The compact Arcus V-Tail Prop is ideal because of its dimensions the "after-flyers" that can easily be transported in cars and on site is ready for use. Optionally the model can be equipped with an additional rudder servo in combination with a ELEVON function on the transmitter.
Its above-average performance in the air, and its suitability for any pilot, from the relatively inexperienced pilot with some experience of aileron models right up to the advanced pilot, are ample proof of its tremendous versatility.
With its compact dimensions, the Arcus V-Tail Prop is the ideal „evening flyer“, as it is easy to transport in any car, and can be ready for flying the moment you reach the club patch.

Robbe bietete im ersten Quartal 2013 zwei Segler mit 1,4 Meter Spannweite und wahlweise mit Propeller- oder Impellerantrieb. Die beiden Elektrosegler zählen zu den jüngsten, und mittlerweile letzten, Mitgliedern der großen Arcus-Familie von Robbe. Recht pragmatisch taufte man sie auf die Namen Arcus V-Tail Prop 1400 und Arcus V-Tail EDF 1400. Spannende Segler um gleich in beiden Ausführungen zu haben und zu fliegen in einen direkten Vergleich der Antriebsarten.

Gross sind sie ja nicht gerade. Mit 1400 mm Spannweite und erstaunlich schlanken Flügeln machen beide Modelle einen recht rasanten Eindruck. Ein üppiges Schiebebild-Dekor unterstreicht diesen Umstand. Weniger rasant erscheinen das angenehm geringe Abfluggewicht von nur 500 Gramm (g) und das Profil mit seiner gewölbten Unterseite. Nicht Fisch, nicht Fleisch?. Beide Modelle sind mit geteilten Flügeln ausgestattet. Sogar das V-leitwerk lässt sich später wieder in seine Bestandteile zerlegen. Zusätzlich noch ein paar 3S-1300 mAh LiPo's (ab 20 C aufwärts) besorgen und auf geht's.

Gesteuert wird es über Querruder und Höhenruderservo. Das V-Leitwerk wird über ein gemeinsames Servo angesteuert und eine Seitenruderfunktion ist nur optional vorgesehen. Geliefert werden der komplett vormontierte Rumpf aus Schaum mit Kabinenhaube und eingesetztem Höhenruder, die zwei Flügelhälften aus Schaum mit eingesetzten, verdrahteten und angelenkten Servos, ein Carbon-Stab für die Flächen sowie ein Kunststoffplatte für die Flächenfixierung, zwei V-Teilwerksteile aus Schaum sowie diverse Tiefziehteile und ein V-Servokabel.

Der kompakte Arcus V-Tail Prop ist aufgrund seiner Abmessungen der ideale Feierabend-Flieger der leicht im Pkw transportiert werden kann und am Platz sofort einsatzbereit ist.
Optional kann das Modell mit einem zusätzlichen Seitenruder-Servo ausgerüstet werden.
Robbe bietet seit dem ersten Quartal 2013 einen Segler mit 1,4 Meter Spannweite mit Elektro-Impellerantrieb an. Das gleiche Modell gibt es übrigens auch in einer Version mit Elektro-Propellerantrieb. Gesteuert wird es über Querruder und Höhenruderservo. Das V-Leitwerk wird über ein gemeinsames Servo angesteuert und eine Seitenruderfunktion ist nur optional vorgesehen. Geliefert werden der komplett vormontierte Rumpf aus Schaum mit Kabinenhaube und eingesetztem Höhenruder, die zwei Flügelhälften aus Schaum mit eingesetzten, verdrahteten und angelenkten Servos, ein Carbon-Stab für die Flächen sowie ein Kunststoffplatte für die Flächenfixierung, zwei V-Teilwerksteile aus Schaum sowie diverse Tiefziehteile und ein V-Servokabel.



contact | © 2016