FunCopter V2 van Multiplex

De doos met zijn inhoud
De stevige bouwdoos van het testmodel wordt onder Bestelnr. 263003 bijna volledig gebouwd en ingesteld geleverd. Evenwel geen zender/ontvanger in deze uitvoering. Onnodige kosten, voor wie al over minimaal een 4-kanaals radiobesturing beschikt.  Het is maar wat je wilt! Onder een ander  bestelnummer is wel een complete doos met een 2.4 GHz. zender en ontvanger leverbaar. Een uit 3 cellen opgebouwde 3000 mAh. LiPo is wat nog ontbreekt om de FunCopter vlieggereed te maken.

De Funcopter V2 is verpakt in een grote doos met alles er in dat nodig is om te gaan vliegen.

De tekeningen met genummerde onderdelen zijn duidelijk en met zorg uitgevoerd. De FunCopter ligt met stevig ondersteunde rotorbladen goed verpakt in de doos. Na montage van de ontvanger en aandrijfaccu is het model vlieggereed. Na afloop kan het met opgevouwen rotorbladen weer terug in de beschermende doos. Met vakantie mee in de auto of caravan loopt het geen schade op.

Schaalromp
Door een slechte bereikbaarheid van de mechanische en elektronische onderdelen is een schaalromp doorgaans minder gemakkelijk in de omgang. Bij de FunCopter is daar geen sprake van. De stevige slanke  rompneus, die is opgebouwd uit twee gelijmde helften, kan van het frame naar voren weggetrokken worden. De staartbuis is zelfdragend waardoor de twee geschuimde schaaldelen langs de staart geen dragende functie hebben. Het modelletje kan daardoor ook zonder de beschermende schaaldelen gevlogen  worden. Het uit verenstaal gebogen landingsgestel(letje) doet fragiel aan maar bleek uitstekend oor zijn taak berekend!

Basisconstructie
De basisconstructie van de LMH helikopter moet al jaren geleden zijn uitgebracht. In mijn schoenendoos archief vond ik een foto waarop de LMH helikopter voor een deel staat afgebeeld. De hoofdrotor daarop is duidelijk herkenbaar in de FunCopter. Hooguit op kleine puntjes wat verbeterd. Een kleine verbrandingsmotor zorgde in die tijd voor de aandrijving. Het oorspronkelijk  heliframe is bij de nieuwe  FunCopter vervangen door een stevig uit kunststof geperst frame. Mede vanwege de naar voren stekende  accuschacht is de verwachting gerechtvaardigd dat dit frame, in samenwerking met de LITE firma, is ontwikkeld naar de wensen van Multiplex .  

De Funcopter V2 heeft een deelbare romp. Dit maakt het verwisselen van de accu en de toegankelijkheid optimaal.

Besturing en motor
In het heliframe zijn een drietal MPS Tiny-S servo's gemonteerd. De instelbare draadstangetjes op de tuimelschijf en staartrotor  zijn allen aangesloten. Boven de servo's is een kleine piëzo gyro tegen het heliframe geplakt. Deze kan zowel in de normale als in de “Heading Lock” mode werken. De meest eenvoudige 4-kanaals zender is voor de FunCopter te gebruiken! Voor het onderbrengen van een ontvanger is een ruimte achter de rotormast gecreëerd. De benodigde ca. 3000 mAh. LiPo accu wordt in de stevige naar voren stekende accuschacht  gelegd. De elektronische motorregelaar (ESC), is direct in de nabijheid van de LiPo accu gemonteerd.

De Funcopter V2 is voorzien van een Himax Brushless Outrunner C63 10. Dit is een motor met een grote diameter en daardoor geschikt voor lage toerentallen met een groot koppel. Dit maakt hem zeer geschikt voor een directe aandrijving van de hoofdrotor van een hellicopter. De gehele aandrijfconstructie van de Fubcopter V2 is hierop afgestemd.

Directdrive
Het unieke aan de FunCopter is de directe aandrijving vanaf de toerengeregelde 450 Watt sterke brushless elektromotor naar de hoofdrotor. Kwetsbare tandwielen of getande riemen ontbreken. De platte  brushlessmotor is onder het heliframe gemakkelijk bereikbaar gemonteerd. Het koppel van de op ca. 1000 omw/min draaiende elektromotor is groot genoeg de FunCopter omhoog te trekken. Een geweldig interessante ontwikkeling! Nauwelijks kwetsbaar en daarbij onderhoudsvrij! Rond de 4 mm stalen rotoras is een haakse tandwiel aftakking gemaakt naar een meermalen gelagerde aandrijfas voor de hoofdrotor.

De ingebouwde regelaar en de gyro zijn bekende Multiplex producten.

Toerengeregelde rotorkop
Bij deze relatief eenvoudige hoofdrotor vallen onmiddellijk de kunststof zwaaischarnieren op waarin de bladen horizontaal scharnierend gevat zijn! De verticale klapbeweging doet het soepele blad zelf. Elk blad is in de middenpositie min of meer  gefixeerd. Het kan tijdens een heftige landing echter uit de fixatie naar boven uitwijken. Daarmee wordt schade aan het blad of de rotorkop voorkomen. Terug in zijn oorspronkelijke positie klikken gaat  probleemloos. De ogenschijnlijk simpele plastic hoofdrotorbladen van de FunCopter zijn zeer buigzaam. Zij brengen een hoog rendement en zijn vrijwel onbreekbaar. De constructie van de bladscharnieren bij de FunCopter deed mij denken aan de rotorkop van een oude  Russische helikopter dat opgesteld staat in het helikoptermuseum van het Duitse stadje Bückeburg. Herkenbaar eenvoudig. Het museum is overigens de moeite van een bezoek waard!

Door de directe toerengeregelde aandrijving van de hoofdrotor is de constructie ven de rotorlop eenvoudiger dan die met een collective pitch.

Flybar rotor
Dit is een heel aparte tevens stevige constructie. De  beide  stuurpaddels zijn vast met elkaar verbonden. Een kwetsbare Hiller verbindingsas ontbreekt daardoor! Enkele trek- en duwstangen sturen een paar scharnierarmen aan. Kogellagers worden niet in de  hoofdrotor-wipe gebruikt. De stalen aanstuurstangetjes draaien simpelweg in het kunststof zelf. Mede vanwege de forse afmetingen van de kunststof scharnieren, zullen al deze punten weinig slijtage veroorzaken. Bijzonder is dat aan elke stuurpaddel uiteinde een M5 stalen bout is bevestigd. Uitsluitend bedoeld het gyroscopisch moment van de hulpstuurrotor te vergroten. De tuimelschijf draait op een kunststof kogelkopje, dat na demontage op het heliframe achterblijft.

Aan de hoofdrotoras zijn ook de stuurpaddels verbonden op een vaste as. De rotorbladen zijn zeer flexibel en kunnen letterlijk "tegen een stootje" .

De staart
De uit een zeskantige aluminium buis opgebouwde staart van de FunCopter wordt beschermd door twee uit schuim vervaardigde zijdelen. In de bouwdoos zijn deze delen nog niet gelijmd. Dat laatste kan wel maar hoeft niet per se’. Als de schuim helften zijn gelijmd wordt het inwendige van de staart en de staartrotor echter moeilijk bereikbaar. Een paar stukjes doorzichtige Cellotape zijn voldoende de schaaldelen bijeen te houden. Het voordeel is dat de staartdelen nu snel van elkaar genomen kunnen worden waardoor het mechaniek goed bereikbaar blijft. De staartrotor wordt aangedreven door een meervoudig ondersteund stalen asje. Buiten de haakse tandwieloverbrenging in het lagerhuis is er geen kogellager in de pitch aansturing van de staartrotor te bepeuren. De gehele opbouw van de FunCopter ademt kwaliteit en zorgvuldigheid uit.

 

Ook de staartrotor is van een eenvoudige robuste constructie. De verstelling vindt plaats via een omkeer stangenstelsel vanuit een servo in de romp. Om de toegankelijkheid in stand te houden is dit deel niet gelijmd, maar met een tapeje vastgeplakt.

Het invliegen
Na inbouw van de 2,4 GHz ontvanger bleek de kleine ingebouwde Piëzo gyro wat lastig instelbaar. Uiteindelijk lukte het wel. Bij de beoogde onervaren doelgroep kan het afstellen tot vlieggereed toch wat problematisch zijn. Vandaar de tip om assistentie te vragen bij de leverancier of een ervaren helipiloot in de modelvliegclub. Tegenwoordig hoeft dat geen probleem meer te zijn omdat de ervaring met heli’s de laatste jaren sterk is toegenomen.

De Funcopter V2 trok door zijn elegante en gestroomlijnde vormgeving direct veel bekijks van de ervaren helivliegers. Daar kun je met je vibgers toch niet vanaf blijven!

Vliegen
Dat deed de FunCopter!  Voor een toerengeregeld helimodelletje dusdanig aardig dat vlotweg pirouettes en cirkels links en rechtsom gevlogen konden worden. De rotor op toeren brengen gevolgd door snel lostrekken, levert een even naar rechts wegdraaiende FunCopter neus op. Door het nog lage rotortoerental heeft de gyro op dat moment nog te weinig grip op de staartrotor. Eenmaal op toeren werkt de gyro uitstekend. Het gemak waarmee het modelletje snelheid maakt is plezierig. Bijna geruisloos eveneens! De leuke romp doet op afstand weldadig herkenbaar aan. Nauwelijks hoorbaar laat de FunCopter zich door een ervaren piloot heerlijk alle kanten op rondsturen. Bij  weinig of geen wind is het echt funnen! Voor loopings en rollen moet iets anders gezocht worden! Met een uit 3S 2800 mAh accupakket werd zonder moeite een vliegtijd van 12 minuten gehaald.

Stijlvol.

Een helitype als dit wil tijdens het vaart verminderen de rompneus graag omhoog steken en even onstabiel worden. Logisch ook wel want het rotortoerental moet verminderd worden teneinde minder lift op te wekken.  Overtollige snelheid weg werken, door een extra  rondje te vliegen, is een oplossing, maar dat moet je wel kunnen. Door het zwaartepunt met behulp van de LiPo accu of  een stukje lood van ca. 30 gram voor de rotormast te brengen, wordt genoemd effect verminderd. Dit is nu eenmaal de eigenschap van een toerengeregelde rotorkop.  Kwestie van: er mee leren omgaan.
Na een zacht zoemende demovlucht gleed de slanke FunCopter met draaiende hoofdrotor het gras in. Verschrikte reacties uit het groepje toeschouwers toen ik het modelletje met behulp van de rolroer stuurknuppel op zijn rechterkant liet vallen! De  gepatenteerde flexibele rotorbladen klapperden nog even na. Toen werd het stil!
Als een helimodel van deze omvang met een draaiende hoofdrotor omvalt, is het vliegen meestal even teneinde… . Na de FunCopter weer op zijn landingsgestelletje gezet te hebben, kon direct verder gevlogen worden. Wederom verbaasde kreten met de vraag, eindelijk een crash bestendige helikopter? Na een vijftigtal leuke funvluchten wordt in dit bericht daarop ook een antwoord  gegeven. Dat is mooi meegenomen. Multiplex heeft met de FunCopter een bepaalde doelgroep voor ogen!

Vliegen en fotograferen gaan goed samen.

Knerpend geluid
Mede vanwege het nogal laag uitgevoerd landingsgestel raakte de staart op een bepaald moment even de grond. De staartrotor werd afgeremd. Een knerpend geluidje van over elkaar lopende tandwielen, was hoorbaar.  Daarna was er geen staartrotor aandrijving meer. Toen bleek het voordeel van de snel afneembare staartbedekking!
Door de  grondberoering was de  staartrotor behuizing in zijn geheel iets naar achteren geduwd. De nylon tandwielen maakten onderling geen contact meer. Echt kapot was er niets. Voor het vastklemmen van  het staartrotorhuis, bleek het 2,5 mm stalen borgboutje uit de dunne aluminium staartbuis en de kunststof staartbehuizing te zijn getrokken.
Na enkele mislukte pogingen om de situatie terug te zetten heb ik een paar kleine gaatjes door het kunststof en de aluminium staartbuis geboord. Een tweetal 4 mm lange zelftappende schroefjes er in gedraaid, (geen langere), waarna de problemen over waren. Tijdens de werkzaamheden bleek dat de kunststof staartrotor behuizing nogal ruim rond de aluminium staartbuis zit. Het originele 2,5 mm boutje draagt daardoor de volledige belasting van de tegen elkaar draaiende nylon tandwielen. Mijn oplossing bleek afdoende.

Mee op vakantie
In de vakantie heb ik de FunCopter meegenomen naar de camping. Ik trof het, dat er een vrijwel nieuw, nog leeg veld beschikbaar was. Rijdend met de FunCopter in de fietstas over de camping leverde dit al snel kijkers op. Ook daar heb ik de truc met een omvallende FunCopter meerdere keren uitgehaald. Zonder schade! Wel moest in de rotorkop, pennetje nr. 113 na verloop van een aantal vluchten op zijn plek teruggeduwd worden. Geen echt probleem eigenlijk maar geeft wel aan dat het een helikoptermodel is. Daar is en blijft controle altijd gewenst! Veilig vliegen vanaf een camping kan alleen als er voldoende ruimte is. Een handjevol LiPo accu's naar de vliegplek meenemen bracht ongecompliceerde stille pret, zelfs voor en ervaren helivlieger.

Wat neem je allemaal mee op vakantie: een fiets, een pet, een korte broek, sandalen en een helicopter. Ideale vakantie

Rookietest
Wat is beter dan een jonge coaxiaal vliegende helipiloot in spé voor dit experimentje te vragen? De dertienjarige scholier Eric, lid van het ACF Rookie-team, voldeed vergaand aan deze eis. Naast enige kleine coaxiale ervaringen werd eerder een  beetje met de flightsimulator geoefend. Tijdens het eerste loskomen zwaaide de neus van de FunCopter even naar rechts weg, maar stabiliseerde zich. Binnen 10 minuten hing het modelletje in redelijke mate gecontroleerd aan zijn rotor. Ruim voor de tweede acculading leeg was hing het model soms op 3 meter boven de grond. Kort daarna werden al wat heen en weer bewegingen uitgevoerd. De bouwdoos zegt dus niets te veel! Vooraf  oefenen op de flightsimulator. werkt heel effectief, ook bij Eric.  Weten wat elke stuurknuppel doet, vergemakkelijkt het leren helivliegen aanmerkelijk. Dat geldt overigens voor elke beginnende piloot.

Rookie Erik van het ACF Rookieteam waagde zich ook aan deze helicopter en met succes. De Funcopter V2 is inderdaad een helicopter om de overgang van de coax heli's naar de "echte" heli's te maken.

Alles op een rijtje gezet
Met een direct aangedreven brushless motor naar de hoofdrotor is de FunCopter zeer modern uitgerust! Bij lage toeren variaties kan de  gyro de bewegingen van de staart niet helemaal wegwerken. Echt problematisch bleek dat bij een leerling echter niet te zijn. Tijdens het rondvliegen stoort het nauwelijks. In het algemeen vraagt snelheid verminderen tot nul wat concentratie. De FunCopter is erg stil en vliegt lang op een accu lading. Veel plussen die de beginnende helikopter in positieve zin helpen bij het leren helivliegen. Na die periode blijft de FunCopter nog lange tijd bruikbaar de stuurkwaliteiten van de helipiloot verder te helpen  ontwikkelen.
De grote schuimromp en het landingsgestel zijn in staat flinke klappen op te vangen. Dat betekent veel vliegen zonder bij elk ongelukje direct naar de modelbouwwinkel te moeten rennen. Uiteraard zijn ook hier grenzen. Bijna alles is wel stuk te krijgen! Na wekenlang ronddollen kan rustig gesteld worden dat de FunCopter tot dusverre ongeëvenaard crashbestendig is.
Op het eerste gezicht lijkt een bedrag van even over de € 350,00 voor deze FunCopter, nogal wat. Deel dit bedrag eens door tweeën is mijn voorstel.  Dat geeft een andere kijk op hetgeen geboden wordt! Indien het helimechaniek en de romp op ca. € 175,00 geschat worden. Voor de motor, de regelaar, de servo's en de gyro, de andere helft dus, dan heb je er best veel voor.
Bovenal levert de FunCopter V2 veel ongecompliceerd FUNPLEZIER!

Het is al avond. De laatste zonnestralen verlichten het veld. De wind heeft zich er bij neergelegd dat de nacht gaat komen. Een laatste ideale kans om de Funcopter nog even in de zacht rode zon te laten snorren.

Technische gegevens Funcopter V2
Leverancier
Multiplex
Rotordiameter
708 mm
Lengte
855 mm
Vlieggewicht
1250 gram
Motor
Himax Outrunner C6310
Regelaar
MULTIcont -BL-37
37 A, BEC 5V/2A
Accu
LiPo 3S, 3000 mAh
max. belasting 15A
of
4 tot 8 NIMh
Stroom verbruik BEC
0,9 A
Stroomverbruik motor (volgas)
13 A



contact | © 2016