KNVvL

Algemene informatie
Modelvliegen, hoe gaat dat nou eigenlijk in zijn werk en wat heb je nodig? Op deze pagina geven we een algemene indruk over wat er bij komt kijken. Als voorbeeld gebruiken wij een radio bestuurd motor model omdat deze vrij gebruikelijk zijn maar er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden of lees iets over de geschiedenis.

Het modelvliegtuig
We beginnen met het modelvliegtuig zelf, dat komt van een tekening, bouwdoos, of Almost Ready to Fly (gedeeltelijk voorgebouwd) we gaan hier voor het gemak uit van een bouwdoos. Nu hebben we een vliegtuig maar dat alleen is nog niet genoeg, om het (af) te bouwen hebben we zaken als lijm, epoxy en gereedschap nodig. In aanvulling van de bouwdoos diverse kleine onderdelen zoals bv. stuurstangen, scharnieren en wielen maar dat varieert per merk en uitvoering. Het vliegtuig is een houten frame / geraamte en dat snel en gemakkelijk met een (krimp)folie op polyester basis worden bespannen. Dit doe je door het te verhitten met een strijkbout, waardoor de lijmlaag zich vasthecht en de folie zich strak spant. De bouw van een doorsnee model zal enige weken in beslag nemen, terwijl een A.R.F. model in enige dagen een vliegklaar product oplevert. Naast het vliegtuig zelf hebben we nu nog de besturing en een motor nodig.

Terug index .....

Home .....

De radio besturing
De besturing wordt geleverd als set, hierin zit de zender met twee proportionele stuurknuppels waarmee het model bediend zal worden. De zender beschikt over een oplaadbare accu van 9,6 volt die goed is voor uren lang vliegplezier. De zender heeft een meter om de spanning van de zenderaccu te controleren. Tevens zit in de set de apparatuur voor in het model. Dit zijn diverse componenten: de ontvanger krijgt logischerwijs de signalen van de zender. De ontvanger stuurt hiermee meerdere servo’s, de kleine motoren die de signalen van de zender in beweging omzetten. De ontvanger wordt gevoed door een oplaadbare accu van 4,8 volt. Deze zit aan een kleine kabelboom waarin ook een aan/uit schakelaar en een ingang om de accu in het model op te laden. De servo’s zitten via stuurkabels verbonden aan de roeren, gasschuif van de motor en eventueel andere functies van het model. De zender en ontvanger werken op een zelfde frequentie die wordt bepaald door de kristallen die er in zitten. Deze kristellen zijn verwisselbaar en los in vele frequenties te verkrijgen waardoor er met meerdere modellen tegelijk gevlogen kan worden zonder dat men storing van elkaar ondervindt. Daarnaast is ook een universeel lader nodig om de zender en ontvanger op te laden.

Motorisering
Voor de aandrijving van het model dient (als voorbeeld) een klein 2 takt motortje van gemiddeld 5 cc dat volgens een diesel principe werkt. Deze motoren hebben geen ontsteking maar een gloeiplug die voor het starten moet worden gevoed middels een externe accu. De brandstofvoorziening komt uit een (kant en klaar) kunststof tankje. In deze tank zit en stukje brandstofslang men een verzwaard uiteinde, de zogenaamde clunk (een naam die komt uit de tijd dat de tanks nog van blik waren en de clunk dit geluid maakte) De clunk wordt door de zwaartekracht altijd onder in de brandstof gehouden. Via een nippel op de uitlaatdemper van de motor bouwt men druk op in de tank om gemakkelijk zonder hulpmiddelen brandstof uit de tank te krijgen. Deze brandstof bestaat uit een mengsel van methanol, smeerolie en nitromethaan. In een verhouding van respectievelijk 75, 20 en 5 %. De motor kan als deze volgetankt is en de gloeiplug aangesloten met de hand of een externe startmotor worden gestart. Nadat de afstelling van de motor is gecontroleerd kan deze zonder de externe hulpmiddelen verder en zal ongeveer 15 minuten kunnen vliegen. Ook hier hebben we nog enige zaken nodig. Om de motor te kunnen starten is er een gloeiplugclip of knijper nodig en 1,5V batterij. Om het vliegtuig te tanken voldoet een knijpflesje of handpomp, en om de motor aan te slingeren is een dikke rubberen beschermvinger of startstokje noodzakelijk. Er zijn ook speciale startmotoren verkrijgbaar.




contact | © 2016