Magnum-reloaded

De Magnum reloaded.

Het download plan
De Magnum-reloaded kan zowel uit EPP als Depron plaatmateriaal met de standaard diktes van 3 tot 30 mm worden opgebouwd. In de huidige EPP uitvoering heeft de romp heeft een dikte van 30 mm  en hebben stabilo, kielvlak en de “oren” een dikte van 6 mm. De cockpit kan als een open cockpit met of zonder piloot of als gesloten in een contrasterende kleur van de romp worden uitgevoerd. Veel van het basismateriaal is zowel in wit als gekleurd te verkrijgen. Dit kan veel spuitwerk besparen en laat de bouwer dan ook veel vrijheid over om er een eigen (kleur)invulling aan te geven. Alle onderdelen kunnen met een scherp mes of een hete draadsnijder in vorm of profiel worden gesneden.

Het douwnloadplan en de beschrijving in Modell Aviator. De tekeningen kunnen in delen op ware grootte worden gedouwload, opgeslagen en/of op A4 formaat worden uitgeprint. Daarna kunnen ze worden samengeplakt om een totale tekining te krijgen. Voor het maken van meerdere modellen kunnen snijchablonen worden aangemaakt. Indien slechts een enkelmodel behoeft te worden gemaakt kan de tekening op het schuimmateriaal worden geplakt .

Bij het gebruik van gekleurd EPP dient men zich te bedenken dat het snijden ervan een dof oppervlak achterlaat. Het snijden met een hete draad geeft bij doorgekleurd materiaal een matglanzend oppervlak met een hoge kleurverzadiging. Het eenvoudigst te snijden vleugelprofiel is het Clark-Y profiel omdat dit een vlakke onderkant heeft. Andere uitvoeringen hebben een vlakke- of een in profiel gebogen plaat zoals de EPP-shape versie. Een leuke combinatie is ook een uitvoering met het Jedelsky profiel. Het model maakt dus vele experimenten mogelijk.
Bij het bekijken van het bouwplan vielen meteen de forse wielpoten op. Deze vorm bleek dus ook ideaal om er een paar drijvers onder te plaatsen en deze zijn ook in het download plan verwerkt. Nu nog een paar ski’s, maar de drijvers zijn ook goed in de sneeuw. Daarmee is het een model geworden dat het hele jaar door en onder allerhande omstandigheden kan worden gebruikt.
Omdat de regelaar in een EPP geïsoleerde omgeving wordt geplaatst is het aan te bevelen om een uitvoering voor een stroomsterkte zo tussen 10 en 20 Ampère kiezen. Een 7 tot 8 inch propeller kan voor voldoende trekkracht zorgen. Voor watervliegen heeft de 7 inch propeller het voordeel van zijn grotere afstand tot het wateroppervlak waardoor minder spatwater ontstaat. Als energiebron zij 2S-LiPo’s met een capaciteit van 500 tot 800 mAh geschikt. Met een kleine ontvanger en twee 5 gram servo’s ligt het startgewicht rond de 225 gram en met drijvers circa 300 gram. De koppeling met de roeren kan zeer goed worden uitgevoerd met holle CFK buisjes. Het fijn kunnen afstellen van het hoogteroer is belangrijk omdat het een kort model is. Gebruik daarvoor aan de ene stabilo zijde een haak verbinding en bij de servo fijn instelbare quiklink. 

Het is belangrijk om de besturingselementen instelbaar, licht en eenvoudig te houden. De motor is gemonteerd op een afneembaar plaatje om het verwisselen ten behoeve van het gebruik (indoor, water,park) eenvoudig te maken. Om storingen bij het watervliegen zo veel mogelijk te vermijden is alle bekabeling binnen de romp gehouden. De servo's voor hoogte en richtingsroer worden uitgevoerd in de 5 grams klasse (foto boven). De koppeling tussen servo en roer is uitgevoerd met een 2 mm koolstof buisje en de koppeling met het roer via een klicklink (foto onder) en een koolstof staafje in het roerhoorntje.

Gestreefd is naar een zo laag mogelijk gewicht en daarom is voor hoogte en richting gekozen voor de 4,3 grams Robbe No. 8524 met een koppel van 0,7 Ncm. Deze zijn centraal in de romp geplaatst ter hoogte van de achterlijst van de vleugel. Daarbij hebben ze het voordeel dat de insteekdiepte 15 mm is en dus “rug aan rug” in de dikte van de romp passen. Als regelaar is de Dymond Smart van 10 A gekozen. Al naar gelang de behoefte en het gebruik, alleen land of ook met drijvers of ski’s, mag een brushless motor zo tussen de 20 en 30 gram wegen.

In het eigen model is als aandrijving de Dymond AL 2211 met een 8x4,3 propeller gemonteerd. Dit levert een stroomverbruik van 8A op en een stand-trekkracht van 360 g. Bij een gewicht, zonder drijvers van 250 g tot 300 g met drijvers, moet prophangen geen probleem zijn. Wil men gewoon rustig “zomeravondvliegen” dan kan ook de iets lichtere AL-2211 worden gebruikt.

De Magnum Reloaded kan gemakkelijk uit de hand worden gestart.

Enige hoofdbrekens leverde wel de plaatsing van de aandrijvings- en besturingscomponenten op die met het oog op het watervliegen goed beschermd moeten worden. Bij een kopstand hebben de oren aan de vleugel en de gesloten cockpit (zeker een te bevelen bij het watervliegen) een nuttige functie. Zij houden de romp grotendeels boven het water. Het richtingsroer duwt de neus echter naar beneden waardoor de motor voor een deel wel onder water kan verdwijnen. Dit is echter het minst kwetsbare onderdeel en zal na reiniging en droging meestal weer normaal functioneren. Het is daarbij wel een voordeel om deze zo laag mogelijk in de romp te monteren en om alle bedrading en stekkers in de romp te verwerken.
Een goede plaats voor de inbouw van de ontvanger en de regelaar is in de romp boven de vleugel. Met behulp van een kleine soldeerbout kan hierin een passende uitsparing worden gemaakt. De veiligste plaats voor de servo’s, die met de kwetsbare aandrijfkant al aan het spatwater blootgesteld zijn en bij een kopstand niet ondergedompeld mogen worden, is daarom in de romp iets boven de vleugel. Verder is het aan te bevelen om de onderdelen met een waterafstotende spray, bijvoorbeeld siliconen spray of een beetje zuurvrije vaseline, te behandelen.
Eén of meer Magnum’s reloaded kunnen volledig gemonteerd gemakkelijk in de kofferbak of op de achterbank van een kleine auto worden meegenomen. Het model is daarom ook uitermate geschikt om mee op vakantie te nemen. Deel het dan op in: romp, vleugel met onderstel en stabilo. Het monteren van kleine magneetjes is hierbij zeer handig.

Vliegeigenschappen
De Magnum-reloaded kan gemakkelijk door de piloot zelf uit de hand, zowel bovenhands als onderhands, worden gestart. Ondanks het ontbreken van wielen, maar dankzij het geringe gewicht, zijn starts vanaf de grond, zowel op (nat)gras als op een harde ondergrond ook mogelijk. Het zwaartepunt ligt op ongeveer 70 mm vanaf de vleugelneus. Door de grote “oren”aan de vleugel heeft de Magnum-reloaded een hoge mate van eigen stabiliteit om de langsas. Dit neemt echter niet weg dat bochten met een diameter van 2 à 3 meter gevlogen kunnen worden en dat ook loopings met zo’n diameter mogelijk zijn. Beide roeruitslagen kunnen hiervoor ingesteld worden op 20 mm. Daarnaast kan het minimaal op iets meer dan loopsnelheid gevlogen worden. Met deze eigenschappen is het dus mogelijk om ook in de hal te vliegen en puntlandingen zijn daarbij geen probleem.

De Magnum Reloaded als indoor model.

De Magnum-reloaded is daarnaast ook een echte parkflyer. Zelfs bij windkracht 4-5 is het goed beheersbaar en het is een mooie demonstratie van vliegkunst om hem vertikaal of zelfs achteruit te laten landen.
Ook een beginner kan, als de roeruitslagen worden beperkt, hiermee uit de voeten. Het andere uiterste is bij volle roeruitslagen ook mogelijk: het 3D vliegen. Weliswaar is dit door het ontbreken van rolroeren beperkt, maar toch, prophangen kan! De roeruitslagen worden dan vergroot tot ongeveer 35 mm en de lol kan beginnen.

Met de drijvers onder de poten wordt iedere plas een vliegveld.

Als de drijvers worden bevestigd wordt iedere plas een vliegveld. Ondanks het ontbreken van een waterroer is de manoeuvreerbaarheid bij windstilte of een lichte bries acceptabel. Met een beetje “gas”  gaan de drijvers over van de verdringer- naar de glijfase en komt gemakkelijk los als meer “gas” wordt gegeven. Met de drijvers eronder is het nauwelijks langzamer en minder manoeuvreerbaar. Bij de landing kan met sleepgas worden gevlogen. De drijvers kunnen ook als ski’s worden gebruikt en is het starten en landen in de sneeuw een leuk stukje wintersport.
De ervaring bij de AeroClub Fivelingo (ACF) heeft aangetoond dat zelfs een laagliggende sloot voldoende is om in formatie van twee modellen te starten en te landen. De vliegduur is uiteraard afhankelijk van de samenstelling van de aandrijfset, maar met de genoemde standaard samenstelling is een vliegduur van 20 tot 30 minuten geen probleem.

Hoe een klein , bijna onooglijk model een imposant vliegbeeld kan geven.

Het Magnum Reloaded project van de Aero Club Fivelingo
Inmiddels is door de AeroClub Fivelingo het model omarmd als clubmodel en vliegen er inmiddels dertig stuks op het veld en in de hal. Op dit moment zijn er 27 Magnum-reloaded en 3 Acro Magnums binnen de club in gebruik. (Foto 9) De met een hete draad gesneden onderdelen zijn vervaardigd door EPP-shape ( www.epp-shape.de ). De kitjes, inclusief de drijvers, worden gesneden uit witte EPP(Expanded PolyPropyleen). Dit bedrijf dat door twee studenten en enthousiaste modelbouwers, Fabian Kopp en Marcel Petrasch  wordt gerund, heeft zich gespecialiseerd in het CNC snijden van EPP modelonderdelen. De onderdelen voor de dertig modellen werden keurig en stevig verpakt bij de club afgeleverd. Een dure etalagedoos komt hier “nicht im frage”.

EPP-shape leverde het materiaal voor de 25 modellen af in een eenvoudige kartonnen doos.

Het spul wordt daarom afgeleverd in een eenvoudige kartonnen doos. (Foto 10)  Ze kunnen, inclusief de scharnieren, gelijmd worden met  uhu-por of witte houtlijm.
De vleugel is een voorgevormd profiel dat veel lijkt op het Benedek 8356B3 profiel dat ook veel gebruikt werd voor met elastieken aangedreven modellen. Belangrijk voor het gebruik van EPP materiaal is dat dit profiel een vrij dikke eindlijst heeft. Het totaal gewicht ligt tussen de 220 en 240 gram.  Bijna allemaal zijn ze gespoten met spuitbussen van de Action. Veel ACF Magnums zijn voorzien van Turnigy 3020 motoren met 8x4.5 tot 9x4.7 propellers. Als accu worden 2S500-800 mAh LiPo’s gebruikt en een 10 A regelaar. Op stapel staat een groot Magnum treffen in samenwerking met de Veendammer LuchtvaartClub (VLC). De prijs van het model kan gezien de eenvoudige componenten ruim onder de € 100,00 worden gehouden.

De Acro Magnum. De vleugels zijn aangepast en voorzien van rolroeren.

Inmiddels is door EPP-Shape een nieuwe versie van de Magnum-reloaded ontwikkeld, de AcroMagnum, die is uitgevoerd met rolroeren. Het biedt meer mogelijkheden tot aerobatics en 3D-vliegen. (Foto 11-12)
Voor meer informatie  en filmpjes kan worden verwezen naar:

http://www.youtube.com/watch?v=gIrTLcJO0_c&list=UUOqGVLXV0pflyqGlakJrykw&index=1

Opm.: Inmiddels zijn de rechten voor het op de markt brengen van de EPP onderdelen van de Magnum-reloaded overgedragen aan Miniprop GmbH en kunnen de EPP-delen voor de Magnum-reloaded niet meer door EPP-Shape geleverd worden. Helaas is de prijs hierbij bijna verdubbeld! De onderdelen voor de AcroMagnum kunnen wel door EPP-Shape geleverd worden. 

De drijvers kunnen ook dienen als ski's om op een besneeuwde piste te starten en te landen.

Conclusie
Op het thema Magnum-reloaded kan maximaal worden gevarieerd. De mogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt, zowel in de hal als buiten. Het is, zoals het oermodel van Martin Müller, zeer vergevingsgezind zelfs als het een beetje wordt mishandeld. Het is daarom een prima model om jeugdleden de allereerste beginselen van het modelvliegen bij te brengen.   
De Magnum-reloaded is onder de parkflyers een soort knuffeldier. Als je hem ziet wordt je er hebberig van en dat blijkt ook uit het grote aantal modellen, zo ongeveer vijftig stuks, dat inmiddels bij ACF en VLC, zowel bij junioren als senioren, in gebruik zijn. Het is een “all wether” model voor land, water sneeuw en ijs. gebruik naar eigen inzicht )

De Magnum Reloaded, "t is maar hoe je het bekijkt".



contact | © 2016