Solius van Multiplex

(voor volledig verslag zie ModelbouwAktueel Nr. 149)

Men kan zich afvragen of Multiplex de uitvinder is van de geschuimde modelvliegtuigen, van zowel zwevers, trainers als diverse soorten fun-modellen. Het is Multiplex met de doorontwikkeling vanaf de EasyGlider, Blizzard en Cularis weer gelukt om dit jaar in deze lijn een nieuwe elektrozwever, de Solius, te presenteren. In al deze modellen waren bij de introductie nieuwe snufjes verwerkt, zo ook in deze Solius. Op het kielvlak prijken de letters KM. Deze verwijzen naar de ontwerper Klaus Michler die wel als de grondlegger van de schuimmodellen wordt aangemerkt.
Het model wordt in drie uitvoeringen geleverd: een bouwpakket met alle losse onderdelen of een samengebouwde uitvoering  met alle onderdelen ingebouwd en als topic de “high-end” uitvoering RR+  met als extra de genoemde ontvanger en een 3S 1500 tot 2200 mAh accu. Uiteraard levert Multiplex er ook een “bouwbeschrijving” bij, maar deze is eigenlijk alleen nodig als je het bouwpakket koopt. Bij het RR+ pakket is het een kwestie van het monteren van een paar onderdelen en dat moet voor iedere modelvlieger een fluitje van een cent zijn.

De Solius is, zoals we dat van Multiplex kennen, verrassend goed uitgevoerd en is vrijwel vliegklaar voorgemonteerd waardoor vrijwel alle bouwactiviteiten komen te vervallen en is het slechts monteren. Vooraf zijn servo's en roeren gemonteerd en afgesteld. Het model is daarom in een korte tijd vliegklaar te maken. Het heeft een T-staart en is bestuurbaar via motor toerental, hoogte-, richting- en rolroeren. Er zijn geen landingskleppen ingebouwd, maar omdat de rolroeren afzonderlijk worden aangestuurd zijn, met een hiervoor geschikte zender, verschillende instellingen, zoals het iets "up"geven van de rolroeren bij de landing, mogelijk.
In ieder geval kan men vasttellen dat Multiplex er in geslaagd om ook dit  jaar weer een verrassend nieuw model, inclusief de nieuwe constructieve snufjes, op de markt te  brengen. Het eerste opvallende is dat deze zwever met een doorzichtige cockpitkap is uitgevoerd. Standaard is ook het wieltje onder de romp en een nepwieltje onder het kielvlak. Bijzonder is ook dat de RR+-set met de eenvoudige vijfkanaals RX-5 light M-link ontvanger wordt geleverd. Verder heeft het een unieke vleugelverbinder en versteviging in de rolroeren. Er is echter vrij weinig ruimte om de apparatuur in te bouwen, en dan ook nog de 2200 mAh accu er in te kunnen schuiven. Enige extra ruimte en het omdraaien van de regelaar voor een betere koeling is wel gewenst. Verder is het echt ongelofelijk hoe stijf ze dit kistje gekregen hebben. Niet normaal, alles voelt plankhard! Inderdaad... schuim in perfectie!

Wat een heerlijk kistje! Hij vliegt fantastisch! Met de standaard aandrijving laat het de kist onder een hoek van 80 graden omhoog gaan. Hij stuurt lekker direct, krappe bochten zijn mogelijk. Nog wel even de zender programmeren zodat de ailerons bij de landing omhoog gezet kunnen worden, want deze kist blijft lang, soms te lang, doorglijden!
Het is een krachtige elektronisch gestuurd zweefvliegtuig met een T-stabilo en rolroeren, en een doorzichtige kap, doch helaas zonder piloot in de cockpit. Door zijn weinig kritische vlieggedrag en de uitstekende vliegprestaties beleven zowel de hobbypiloot als de professional het maximaal haalbare plezier met de Solius.
Ongeacht of het om lange zweefvluchten of sportieve luchtacrobatische intermezzo's gaat: de Solius slaat altijd een goed figuur.

With the Nurenburg trade show 2013 Multiplex has released news of three new EPO foam models.
First up is the Solius, a multi-purpose 2.16 m span motor glider. The T-tail, clear canopy and a number of innovative Elapor® foam construction details setting entirely new standards for this class of model and making it a pure delight to build and fly. The Solius can be flown with electric power or as a pure sailplane using high-start or aerotow. Flown with electric power or as a pure sailplane from high start to aerotow, it is the perfect glider for all.

It is now available as a kit or in a (A)RTF version. The strong wing and what's called 'M-Space' technology that adds strength to the fuselage with the inner aluminum construction parts. It features a removable stabilizer which makes is easy transportable in the original box.
Sold in three versions the Kit and the ARF-RR and ARF-RR+ versions. The Kit is the low-cost version in which you receive al the parts separately. The RR version comes with all servos and the brushless power system, for those who want to equip the Multiplex Solius with their choice of radio and power system. This version is the most affordable, and provides pilots with the most options for the power, radio system and batteries. The RR version includes: (4) Servos, BL 3516-0850 Brushless Motor, 40 A Brushless ESC, Folding 12 x 6 Propeller and 55 mm Spinner. This version is ready for your battery and receiver installation.

The RR+ version completes the RR-version with all you need to fly. Fuselage comes with large on-board compartment with hatch latches allowing easy access to the battery compartment.
For a foamie this plane is really flying very good. Ailerons enhance a wide envelope of soaring performance, and experienced pilots will enjoy its ability to perform spectacular aerobatic manoeuvres.
It is faster than its predecessors Easy Glider, Arcus Sport or Cularis but slower than the Blizzard. This over-achieving model is perfect for thermal duration as well as slope soaring, it's even capable of basic aerobatic routine. It is perfect for flat-land and slope sites alike, delivering long soaring flights and lively aerobatics. With its smooth handling and excellent performance this glider offers tremendous soaring experience to every sport or professional pilot.

Smooth and forgiving, the Solius excels as your first electric sailplane. It is flying very stable and it is fun to fly it. All in all a very nice plane.


Multiplex überrascht jedes Jahr wieder mit neuen Schaumstoff Modellen, inklusive neuen konstruktiven und bautechnischen Maßnahmen.  Auf der Spielwarenmesse 2013 in Nürnberg wurde der Solius von Multiplex der Öffentlichkeit vorgestellt. Das Modell ist als Kit-Version, also als reiner Bausatz erhältlich und in der RR und RR+ Version. In der RR+ Version sind bereits Servos, Antrieb, Akku und ein Smart SX Sender enthalten. Der Solius: ein Elektro-Segler mit einer Spannweite von 2160 Millimeter fällt sofort auf durch seine Klarsichthaube und dem darunter angedeuteten, also ohne Piloten Attrappe, Cockpit. Das eingebaute Landerad und das T-Leitwerk lassen den Schaumsegler sehr erwachsen wirken. Am Außenseite vom Modell finden sich keine, von früheren Schaummodellen bekanten Noppen. Die oberflachen sind komplett glatt und eben, was sicherlich aerodynamische, aber auch angenehme Vorteile bei der Optik hat. In der Spitze treibt, über den BL-40-S-BEC Regler,  einen Außenläufer vom Typ Permax BL-0 3516-0850 eine 12 x 6 Zoll MPX Luftschraube an. Ein dreizelliger 1500 bis 2200 LiPo und ein Fünfkanal MPX RX-5 M-link Empfänger. Das T-Leitwerk besitzt zur Fixierung mit den Rumpf, eine passgenaue Vertiefung und wird mit zwei Kunststoffschrauben befestigt. Die Querruder besitzen, zur Erhöhung der Torsionsfestigkeit, eine Metalleinlage in Länge des Ruders. Dadurch bleibt auch bei höheren Geschwindigkeiten, die Ruderwirkung erhalten.

Durch einige tief durchdachte neue Lösungen, wie zum Beispiel die zentrale innenliegende Anlenkung der Tragflächen oder die Befestigung des T-Leitwerks, ist der Solius schnell aufgebaut. Die Tragflachen werden per Holzbrücke miteinander verbunden. Ein Kunststoffzapfen der forne eingeschoben wird arretiert die Steckung.

Sämtliche Flugmanöver sowie schnelle Überflüge meistert die Solius dank Aluholm in den Tragflächen und verstärktem Rumpf, kein Problem.
In Verbindung mit schweren 3700 mAh Akkus sind die Tragflächen meines Einsehens etwas weich, ebenso der Rumpf oberhalb der Flächensteckung. Mit den Modifikationen aber funktioniert der Segler prima, für eine "Schaumwaffel" ein tolles Flugbild und einen sehr guten Durchzug.

Die Flugleistungen sind erstaunlich. Mit einer Flachenbelastung vom ca. 35 g/mm2 nimmt es die leiseste Thermik an. Gar nicht so klar hingegen war dass er auch noch so schnell fliegen kann. Er ist schneller wie die "Cularis" aber nicht so schnell wie den  "Blizzard". Er fügt sich etwa dazwischen, der Allrounder, der alles richtig gut kann.



contact | © 2016