TOGO van Robbe

TOGO? Dat is toch dat staatje aan de goudkust in Afrika? Jawel, maar hier gaat het om een modelvliegtuig van het ontwerpbureau van Robbe. De heren Conzelmann en Natanek wilden eens iets anders. De TOGO is in opdracht van Robbe door  Flight-8 uit Beijin ontworpen als een compromisloze elektrotrainer met vele mogelijkheden. Deze keer geen schuim, maar hout en bespanning, klassiek in de vormgeving, maar wel ARF-electro. Resultaat: de TOGO. Het is een electro hoogdekker met rolroeren over de gehele breedte van de vleugelhelften met een traditioneel stabilo, hoogte- en richtingsroer en een meesturend staartwiel. De vleugel is trapeziumvormig, de vleugeltips zijn parabolisch afgerond, heeft vrijwel geen V-vorm en in de romp is al een sleephaak gemonteerd.
Het lijkt er dus op dat het bedoeld is als een “manusje van alles”. Het is zelfs geschikt voor het slepen van zwevers en hiervoor is reeds een sleephaak in de romp ingebouwd. Romp, vleugel, stabilo en richtingsroer zijn  vervaardigd uit CNC gesneden balsa triplex en bekleed met oranje transparante Oracover Ultracote. Ondanks de lange zeereis uit het verre China viel op de bespanning geen vouw of beschadiging te ontdekken. Het ziet er daarom niet alleen afgewerkt uit, maar het biedt ook een kwalitatief strak oppervlak. De ARF kit is uitgevoerd met een Robbe Roxxi BL-Outrunner 4250/05 en een regelaar met een duurbelasting van 45 A. Door de ingebouwde acculade met een dunne 3S worden gekozen met ca. 3200 mAh, zoals de Robbe Lithium-Ionen-Polomer-Accu (Robbe Bestell No. 4831 of de E-flite Lipo bestel no. EFLB 1040). Met deze accu's ligt het zwaartepunt meestal direct op de juiste plek. Het verwisselen van de accu is via een klep met vergrendeling mogelijk zonder de vleugel te verwijderen. De propeller is een 11x6" van een zeer robuuste kwaliteit die wat overmatig zwaar en sterk aandoet.
De TOGO kan vanaf de grond of uit de hand gestart worden. Gelet echter op de vleugelbelasting, gebaseerd op het praktische bouwgewicht van 1800 g, van zo rond de 38 g/dm2  is, bij volgas een krachtige en goed gerichte zet nodig. Het is dan ook aan te raden om bij een handstart deze taak aan een ervaren en goed uit de kluiten gewassen modelvlieg assistent toe te vertrouwen. De TOGO is een goedmoedige trainer die ook verschrikkelijk tekeer kan gaan en bij een vossenjacht draaft hij zeker in de voorste gelederen. Hoewel het als hoogdekker zeker geen kunstvlucht model is zijn eenvoudige kunstvlucht figuren zijn zeker ook mogelijk.
Uit informatie van Robbe en Youtube filmpjes bevestigen dit, is de TOGO ook uitvoerig getest als sleper voor zwevers met een spanwijdte tot 2 meter en een gewicht van 1 kg. Hiervoor wordt een nylon sleepkabel van 15 meter gebruikt met een dikte van 0,8 mm en een treksterkte van 24 kg (Robber bestel no. 5087). Aan de hand van de verslagen in  modelbouwforems blijkt dat de bezitters van een TOGO aan dit model gehecht zijn geraakt.     

The TOGO is conceived as a no-compromise Electric-Trainer with many uses custom Built for Robbe in Beijing by Flight-8.  The model has a broad range of uses and even prepared for glider-towing. The tow-release hardware is already mouted in the sturdy fuselage structure! Fuselage, tailplane and wings  are built from CNC machined poplar, balsa and plywood, and covered with German Oracover (Ultracote), which guarantees long-term protection and good looks. Thereby the transparent orange wings don't just look chic, but also give the pilot a good view, at all times, of the flight attitude of the TOGO . Fitted  with the Robbe Roxxi BL-Outrunner No. 4970, it makes impressive aerobatics and safe glider towing the order of the day. The practical battery compartment at the front of the fuselage makes without having to remove the wing battery replacement quick and easy.  
The model is equally suitable for hand-launching or ground take-off. For hand-launching you should ask a friend to help you, preferably a modeler who is powerful enough , due to the realized total surface area loading of 38 to 40 g/dm2 ,to launch the aeroplane with the minimum air speed. Advanced aerobatic maneuvers and inverted flight are easy to learn, making the TOGO the ideal trainer for the RC enthusiast wanting to progress to the next level of flying skill.  The TOGO’s robust main gear makes take-offs and landings easy, even from rough fields. The TOGO can also be safely hand-launched if preferred.
TOGO, the no compromise and somewhat different trainer developed for electric power. TOGO, the effective way for active Model-Pilots, who want to move up from 2-Axis- (Rudder-Elevator) to 3-Axis (additional aileron)- models.
 It can be safely hand-launched as well as take off from the ground. Loors, stall-turns, rolls and inverted flight.... etc. are very easy to learn with it. Therefore, the TOGO is the ideal trainer for those wanting to progress in the hobby.
Further on the TOGO is ideal for aero-towing gliders with wingspans up to about 2 m, weighing about 1 kg. Use a reasonably long towline (approx. 15 m). Suitable towline material is 0.8 mm nylon bungee line with a strength of 24 kg (Robbe Order No. 5087)

Der TOGO bringt es mit seinen 1,4 m Spannweite auf nur 1500 g Fluggewicht. Hersteller ist die Fa. Flight-8 in Bejing. Das ganze Modell besteht aus Holz und ist mit zahlreichen Erleichterungsöffnungen versehen, macht aber einen sehr stabilen Eindruck. Das Modell wird stabil in einer Pappkiste verpackt und, die einzelnen Teile nochmal in Folie eingeschlagen, geliefert. Fahrwerk und Kleinteile sowie sämtliches Zubehör für die Ruderanlenkungen sind im Lieferumfang anwesend. Zur Serienausstattung gehört ein Robbe- Roxxy Brushless Motor 4250/05, ein dazu passender Regler mit 45 A Dauerbelastbarkeit (in den Beschreibungen ist nur ein 30 A Regler angegeben), ein Propellermitnehmer mit einer 11x6" Luftschraube. Als Antriebsakku empfiehlt Robbe einen 3S/3200 mAh (Bestell Nr. 4831) der locker in den engen Akkuschacht passt und womit den Schwerpunkt fast exakt auf die Mitte der Werksangabe liegt ohne ein Gramm Blei zu benutzen. Das Gesamtgewicht mit Akku beläuft sich auf etwa 1600 Gramm.
Der TOGO ist in fertig bespannt und hat nicht eine einzige Falte oder Blase die nachgebügelt werden müsste obwohl er aus China kommt. Eine Lackierung ist nicht erforderlich. Die Ruder und die Dämpfungsflächen sind als ebene Platten ausgeführt. Eine ausführliche Bauanleitung mit vielen Schwarz-Weiß- Bildern sowie Datenblätter für Motor und Regler gehören auch dazu. Eine Besonderheit ist eine Schleppkupplung die schon fix und fertig montiert ist. Mit dem TOGO sollen sich Segler bis 1,5 kg Gewicht schleppen lassen. Das Modell kan aus der Hand oder vom Boden gestartet werden. Wegen der Flächenbelastung von 38 bis 40 g/dm2 (nach praxis Geweicht) sollte für den Handstart ein kräftiger Helfer anwesend sein der das Modell mit nicht zu geringen Schub in die Luft befördern kann. Der TOGO ist ein gutmütiger Trainer der den Einstieg in den Elektromotorflug leicht macht und auch einfachen Kunstflug erlaubt. Loopings, Rollen, Männchen, Rückenflug kein Problem. Anfänger werden mit dem „Bau“ des TOGO sicher nicht überfordert sein.
Robbe informiert, dass man inzwischen regelmäßig Schlepps des hauseigenen Seglers L-Spatz 55 mit einem TOGO durchgeführt habe. Dabei seien die Schlepps so kraftvoll, dass es zu keinen kritischen Situation käme. Gerüchte besagen, bei Robbe hätte man auch schon einen 4S Akku montiert und Segler bis 2 kg geschleppt der Motor und der Regler sollen das problemlos mitmachen.

contact | © 2016