Accessoires


Watt's-up
Infrarood thermometer
FlyCamOne, FlyCamOne 2 en ActionCam ATC 2000 (NL+DE)
De BEC boy
Proefstand electro aandrijving
MC Balancer van Robbe
Servo montage in de vleugel/Servorahmen für Flachmontage im Flügel


Watt’s-Up
De “Watt’s-Up”is een multifunctionele volt- en ampèremeter geschikt voor het meten en optimaliseren van elektro aandrijvingen. Door zijn kleine afmetingen en groot meetbereik is hij bijzonder geschikt om in de vliegtuig modelbouw, zowel stationair als vliegend te worden ingezet. Met de “Watt’s-Up” kunnen de volgende waarden worden gemeten: energieverbruik (Wh), capaciteit (Ah), belasting (W), stroomsterkte (A) en spanning (V). Opgeslagen worden het maximale stroomverbruik (Ap) en de minimale accuspanning (Vm). De metingen worden uitgevoerd met een frequentie van 2,5 cycli per seconde. Zo lang de “Watt’s-Up” op de accu is aangesloten blijven de maximale en gesommeerde waarden op het display afleesbaar. Door zijn afmetingen van 43x77x20 mm kan hij ook in een niet al te klein model worden ondergebracht om metingen in de praktijk uit te voeren. 
“Meten is weten” is de bekende leuze uit de research en het is interessant om uit de praktijk gegevens te verzamelen. De “Watt’s-Up”  is hiervoor een uitermate geschikt en betaalbaar apparaatje. Soms bevestigt het wat je verwacht, soms ook niet. Het resultaat is altijd een beter inzicht in de eigenschappen van je model. Uit metingen aan de Twin Star (twee Speed 400; 4 servo’s; regelaar; ontvanger) bleek dat het  stroomverbruik met een piekbelasting van 23 A toch hoger lag dan verwacht. Het is dus maar een weet!
De “Watt’s-Up”  wordt geleverd door PICHLER Kunststofftechnik GmbH, 84307 Eggenfelden, BRD, www.pichler-modellbau.de , maar ook verschillende andere leveranciers verblijden ons modelbouwers met dit soort meetinstrumentjes.

Specificatie  “Watt’s-Up”.

  • Functioneert van 4 tot 60 volt.
  • Metingen kleiner dan 4 volt kunnen worden uitgevoerd door er de ontvanger accu op de ingebouwde stekkerbus aan te sluiten.
  • Piekstroom tot maximaal 100 A, continue 50 A, oplossendvermogen 0,01 A
  • Spanning 0 – 60 V, oplossendvermogen 0,001 V
  • Belasting 0 – 6500 W, oplossendvermogen 0,1 W
  • Capaciteit 0 – 65 Ah, oplossendvermogen 0,001 Ah
  • Energie 0 – 6500 Wh, oplossendvermogen 0,1 Wh
  • 8 MIPS microprocessor
  • 16 x 2 STN LCD display. Terug.

Terug...


Infrarood thermometer

"Meten is weten en gissen is missen", is een gezegde dat maar al te veel van toepassing is op de modelbouw hobby. De geavanceerde apparatuur als: accu's, regelaars, cilinderkoppen, elektromotoren, etc., vragen regelmatig om een controle van de bedrijfstemperatuur. Een te hoge temperatuur kan wijzen op een (sluimerend)defect, en tijdig ingrijpen kan erger voorkomen.

Moderne kleine infrarood thermometers zijn zeer geschikt om een snelle temperatuur meting te doen. Hieronder een model van Graupner.

Infrarood thermometer van Graupner met een meetbereik van -33 tot +220 'C.


FlyCamOne
Het maken van video opnamen vanuit een modelvliegtuig is op zich geen nieuw fenomeen. In zo verre brengt dit artikel geen nieuws. Wat wel interessant is, is het gegeven dat de firma Acme uit het Duitse Rietberg tegen een zeer aantrekkelijke prijs van ca. € 60,00 een minicamera, de FlyCamOne, op de markt brengt die speciaal is ontworpen om video beelden te maken vanuit een modelvliegtuig.

De afmetingen deze FlyCamOne bedragen slechts 85x35x10 mm met een gewicht van 24 gram en met de speciale bevestigingscaddy en SD/MMC kaart 30 gram. Het Fix-Focus objectief(je) is scherp van 30 cm tot oneindig en er is verder niets in te stellen waardoor het maken van video opnamen voor iedereen echt kinderspel is geworden.
Door de kleine afmetingen en laag gewicht kan de FlyCamOne op vele modellen worden gemonteerd. Een spanwijdte van een meter is al wel voldoende om hem mee de lucht in te nemen en met een helikopter kun je 007-achtige opnames maken, maar neem hem ook rustig mee op een boot of trein. De mogelijkheden zijn eindeloos.
De caddy heeft een dubbele functie. Het vormt, bijvoorbeeld met klittenband de montagebeugel voor de camera op het vliegtuig en het heeft verder een spiegeltje waarmee het mogelijk is om vooruit te kijken. Deze opnamen zijn dan echter spiegelverkeerd. Dit hoeft overigens geen probleem op te leveren daar dit met de geschikte software op de PC, zoals Microsoft Movie Maker weer rechtgezet kan worden, maar dit is wel even oefenen. Voor het maken van foto’s zit er nog een uitschuifbaar zoekerlensje op.
De FlyCamOne heeft een ingebouwde Lithium-Polymeer accu van 170 mAh die via de USB aansluiting wordt opgeladen, waardoor geen aparte LiPo lader behoeft te worden gebruikt. De opnamen kunnen op een SD/MCC-geheugenkaart tot wel 4 GB, (die niet bij de levering is inbegrepen) worden opgeslagen en kunnen via de USB stekker naar de PC worden gedouwnload. Speciale drivers of software zijn niet nodig. Op een kaart van 1 GB kan ongeveer 90 minuten beeld en geluid worden opgeslagen. De mogelijkheden om het geheel met andere opname´s en foto´s te combineren tot een leuk filmverslag zijn met een computerprogramma als Windows Movie Maker eindeloos.

De FlyCam One is een mini video camera, speciaal ontworpen om op vliegtuigmodellen te worden gebruikt. Links het front van de camera met lens en microfoon. Midden de achterzijden met de bedieningsknoppen. Rechts de camera met de carry en omkeer spiegel om bijvoorbeeld vooruit te kunnen kijken.

Praktijk
Een gouden regel bij het filmen is dat de camera zo goed mogelijk stabiel gehouden moet worden, maar dat is op een modelvliegtuig nou juist geen eenvoudige opgave, want een modelvliegtuig is geen driepootstatief! De stabiliteit van het vliegtuig en de wendingen zijn natuurlijk van grote invloed op het beeld en in de praktijk geven grote delen van de opname grasvelden, landerijen en bomen weer. De plaatsing van de camera is van groot belang hoe er gevlogen moet worden. Indien de camera recht naar beneden is gericht moet er van een grote hoogte (100 m en meer) worden gevlogen voor een ruim overzicht. Als de camera naar voren, achteren of zijwaarts is geplaatst kunnen zelfs prachtige opname’s op manhoogte worden gemaakt. Door zijn kleine afmetingen en gewicht kan de camera in vele verschillende posities op het vliegtuig worden gemonteerd wat dan spectaculaire beelden oplevert. Ik heb de FlyCamOne gemonteerd op mijn oude tweemotorige TwinStar omdat hij dan op de romp te bevestigen is zonder last te hebben van een draaiende propeller in de neus. Dit is bij rustig weer een redelijk stabiel model. Door hem eenvoudig met een postelastiek op de cockpitkap te bevestigen heeft hij door een iets schuine stand een onbelemmerd uitzicht naar voren en naar beneden. Hierbij wordt dan de spiegeladapter gebruikt. Later heb ik hem zonder spiegeladapter onder de vleugel bevestigd om hem loodrecht naar beneden te laten kijken. Hiervoor heb ik om veiligheidsredenen niet de bijgeleverde klittenband gebruikt, maar een paar haakjes in de houden vleugelliggers bevestigd en de FlyCamOne hieraan met elastiekjes bevestigd.

De oude TwinStar als fotoverkenner. Op de linkerfoto is de FlyCamOne met adapter en spiegel eenvoudig met een postelastiek op de cockpitkap bevestigd. Op de rechterfoto is de FlyCamOne onder de vleugel bevestigd met een paar elastiekjes. De standaard bevestiging met klittenband is hier niet gebruikt omdat het de bedoeling is om hem op meerdere modellen, bijvoorbeeld een grote zwever in te zetten.

Hierdoor is het ook gemakkelijker om bij de bedieningsknopjes te komen die helaas niet een de lenszijde liggen. Om trillingen nog enigszins te dempen is er nog een stukje schuimrubber tussen caddy en vleugel gelegd.
De lens is klein en dus niet lichtsterk waardoor de beste beelden worden verkregen met voldoende zonlicht. De belichtingsregeling is van uitstekende kwaliteit en corrigeert razendsnel voor de grote verschillen tussen lucht en ondergrond. Helaas is het niet mogelijk om u in Modelbouw Actueel de resultaten van opnamen te laten zien, maar via de site www.flycamone.de of www.airmix.de en de links hierin kunt u diverse opname’s bekijken.

De resultaten met dit minicameraatje zijn dus verrassend goed, hoewel je niet moet verwachten dat het de huidige HD kwaliteit is. Daar is de prijs ook niet naar. Vergelijk het maar met de beeldjes van een mobile telefoon. Na een uurtje vliegen is het leuk om de opnames thuis te bekijken en jezelf te zien staan als het vliegtuig op je afkomt. Verder heb ik ook achteruit gekeken en dat leverde toch een verrassing op. Een TwinStar met twee elektromotoren wordt toch algemeen gezien als een trillingsarm model. De duidelijk zichtbare vibraties van het stabilo hebben mij inmiddels op andere gedachten gebracht! Prachtig om het tijdens de vlucht zo te kunnen zien. Nou ja, prachtig, er zit dus nogal wat speling in de stuurstangen en overige verbindingen. Ook een zijwaartse opstelling van de camera biedt aardige perspectieven zoals bijgaande foto laat zien. Verder denk ik dat de opnamekwaliteit sterk verbeterd kan worden door gyro’s voor langs en/of dwars stabiliteit toe te passen. Afijn, er valt nog veel te experimenteren met deze FlyCamOne.

Mogelijkheden
Het maken van luchtvideo’s en het printen van opname’s hieruit als foto’s. (let op de vliegvoorschriften).

  • Het afdrukken van video opname’s als luchtfoto’s (functie via Microsoft Movie Maker).
  • Het bekijken en beoordelen van vliegtuigfuncties, zoals roeren.
  • Speuren naar in het koren- of maisveld gestrande modellen (lees MBA 119, Twister).

Luchtfoto's met de FlyCam One. Deze foto's zijn uit de video beelden "gesneden" met behulp van het Microsoft programma "Movimaker". Op de linker foto is de FlyCamOne met behulp van de spielgeladapter op de cockpitkap van de Twinstar gemonteerd en kijkt recht vooruit. Het vliegt op de piloot af. De middelste foto is een opname van de opendag van de Veendammer Luchtvaart Club vanuit een model met de lens naar beneden gericht. Op de rechter foto is de camera schuin naar voren op de cockpitkap geplaatst met de motorgondel nog juist in beeld.

Um aus einen Modelflugzeug ordentliche Luftaufnahmen auf das Bildschirm zu bekommen benöticht man eine für draussen geeignete Mini-videocamera. Ein robuster Aufbau zum Schutz von Stössen, Vibrationen und Feuchtigkeit is eine Voraussetzung. Die direct Aufnahmen sind meist langweilig, weil sie noch nicht geschnitten sind. Windows XP enthält standard mässig ein einfaches Verarbeitungsprogramm, den Windows Movie Maker um die aufnahmen zu einen Film zu machen oder bilder ab zu drücken.

Toekomst
De mogelijkheden om met redelijk goed betaalbare middelen video opnames vanuit een modelvliegtuig of helikopter te maken voegt een nieuwe dimensie aan onze hobby toe. Acme heeft met dit cameraatje tegen deze prijs hierbij een doorbraak gemaakt. Deze ontwikkeling staat echter niet stil en inmiddels verschijnen al meer mogelijkheden op de markt en de beeldkwaliteit zal in de toekomst zeker nog verbeteren.

Leveringspakket
x

Camera met video-, foto- en geluidsopname.

  • Montageplaat met omkeerspiegel.
  • Klittenband voor bevestiging van de camera.
  • USB(1) kabel.
  • Software-CD (voor gebruik als webcam).
  • Duitstalige gebruiksaanwijzing. Terug ...

Inmiddels zij er meer en verbeterde camera's op de markt gekomen. De FlyCamOne 2 is een verbeterde versie van de FlyCamOne en de ActionCam ATC 2000 van Graupner. De FlyCamOne 2 is de lichtgewicht met circa 50 gram totaal gewicht. De ActionCam 2000 komt op ongeveer 200 gram.

De FlyCamOne 2

De FlyCamOne 2 (FCO2) is een technisch meesterstukje aan videotechniek voor modelvliegtuigen. Het biedt de mogelijkheden waarvan vele modelpiloten al jaren droomden in toepassingsmogelijkheden en kwaliteit. Met de tegenwoordige opslag capaciteiten (2 GB of meer) op de Scandisq Card kan meer dan twee uur video worden opgenomen. Van deze opnamen kunnen nog zeer goede foto’s worden gemaakt.
Enige functies van de FCO2 kunnen vanuit de zender worden bediend, waaronder het bewegen van de le
ns.

Die FlyCamOne 2 (FCO2) ist eine technische Meisterleistung wovan manche modelpiloot jahre getraunt hat. Sie übertrifft das bisher Dagewesene an Möglichkeiten und Kwalität. Mit Seine scharfe Linse  komen die vielfältigen möglichkeiten der Videoafzeichnung  aus Modellflugzeugen, auch kostenmässig, verfügbar für hobby Piloten. Mit die modernen Scandisk Cards kann über mehr als zwei stunden afgezeignet werden.
Die FCO2 kann (muss aber nicht) an den RC-empfänger angeschlossen werden und mit dem sender gesteuert werden. Das objectiv ist über den sender schwenkbar.

De ActionCam 2000

De Action Cam 2000 is een digitale camera voor modelvliegtuigen met verschillende bevestigingsmogelijkheden. De camera wordt gevoed met twee AA cellen en is daardoor zwaarder dan de FCO2. Voor verdere specificaties zie onderstaande DE tekst.

Jetzt dreht jeder seinen eigenen Action-Film! Du gehst mit Deiner ActionCam 2000 an den Start und filmst alles was Dir vor die Linse kommt. Egal ob in der Luft, zu Wasser, zu Lande, bei Sonne, Regen oder Schnee. Zeig Allen, was Du mit Deiner ActionCam drauf hast. Coole Action einfach aufzeichnen und den Freunden an PC oder Fernseher zeigen.
Digitale Action Cam 2000 ist outdoorgeeignet und hat vielfache Befestigungsmöglichkeiten, ist schockresistent und wasserdicht bis bis zu 3 Meter. Es hat einfache Bedienung überTastendruck und ca. 1 Stunde Aufzeichnungszeit bei bester Bildqualität aufseparater SD-Card (640x480 Pixel bei 30 Bildern/sec., max. 2 GB SD-Karte). Und weiter:

  • Videoaufzeichnungsformat: AVI (MJPEG)
  • LCD-Informationsanzeige
  • AV-Ausgang für Anschluss an TV-Gerät
  • USB 1.1-Schnittstelle
  • Kompatibel mit Windows 2000/XP
  • Batteriebetrieb: 2x 1,5 V AA (Mignon, nicht im Lieferumfang enthalten)
  • Abmessungen Gerät ca. 40x40x115 mm
  • Gewicht ohne Batterien: 125 g
  • Im Lieferumfang enthalten: USB-Kabel, AV-Kabel, diverses Befestigungsmaterial und Bedienungsanleitung

Technische specificatie FlyCamOne

  • Afmetingen                          85x35x10 mm
  • Gewicht                 27 g (met kaart, zonder caddy)
  • Gewicht                 35 g (met kaart en caddy)
  • Akku                                      3,7 V, 170 mAh (ingebouwd)
  • Kaartslot                              SD/MMC
  • Opslag cap.                        1 – 4 GB
  • Opname duur                     90 min op 1 GB
  • PC slot                                 USB 1
  • Beeld frequentie 25/sec.
  • Oplossendvermogen        320 x 240 pixels (video); 640 x 480 pixels (foto)
  • Objectief                              Fix-focus, (scherpte 30 cm tot oneindig)
  • Functies                Foto; audio; video; webcam; memory-stick, kaartleser)

Persbericht/Pressemeldung

FlyCamOne2

Rietberg, im Februar 2008 – bereits in 2007 löste die FlyCamOne einen wahren Hype unter den Modellbauern rund um den Globus aus.
Mit der FlyCamOne2 - einer Eigenentwicklung - knüpft ACME nahtlos an den Erfolg vom vergangenen Jahr an. Viele neue Features,  abgestimmt auf die Bedürfnisse im Modellbau, machen den Einsatz noch professioneller und vielseitiger: die Serienbildfunktion,  Endlosvideoaufnahmen – jeweils auch extern zu schalten, die deutlich höhere Auflösung und ein um 90° schwenkbarer Kopf machen die FlyCamOne2 einzigartig. Durch die variable Befestigung ist die FlyCamOne² auch im Sport immer dabei. Terug ...


Voor resultaten met deze camera's, kijk op:

www.airmix.de en www.rcmovie.de.


De BEC boy

Maar wat te doen als de BEC stroom uit de regelaar onvoldoende is of als de accu spanning te hoog is voor ontvanger en servo’s? De vliegtuigmodelbouw zou de vliegtuigmodelbouw niet zijn als het daarvoor al geen passende oplossing had. De “BEC BOY”  is een kleine externe, d.w.z. buiten de BEC stroom verzorging om met afmetingen van 40x20x10 mm en een gewicht met kabel van 14 gram die met een splitkabeltje op de aandrijfaccu kan worden aangesloten. Met een jumper kan een spanning van 5 of 6 volt worden ingesteld. De belastbaarheid bedraagt continue 3 A met de mogelijkheid om kortstondig pieken tot 5 A kan verwerken.  

Der Master BEC BOY ist 14 g leicht. Sie ist auf einer platine von 40 x 20 mm afgebaut und mit einem Schrumpfschlauch geschüzt. Auf der Platine befindet sich ein Stepdownwandler (IC AP 1410), eine abgeschirmmte 33-µH-Drossel, eine 5-A-Schottky-Diode, zwei Elkos (je eine im Eingang und Ausgang) und restlichen Bauteile. Die BEC-spannung ist mit einem Jumper auf 5V oder 6V wählbar. Der BEC BOY kann zwischen Flugregler und Empfänger angeschlossen werden oder an einer separatern Accu. Das Empfängeranschlusskabel wird an einem freien Kanalausgang bzw. an den Batterieanschluss des Empfängers angeschlossen.

Terug ...


    Proefstand voor electro andrijving

    "Meten is weten en gissen is missen", en dit geldt ook voor het gebruik van electromotoren. Accu, regelaar, motor, eventueel vertraging, propeller, al deze componenten zijn bepalend voor de trekkracht die de propeller uiteindelijk kan leveren. Om de optimale samenstelling vast te kunnen stellen zijn metingen de aangewezen methode. Het uitvoeren van de metingen aan een bestaand model is om verschillende redenen een lastige zaak waarbij het model gemakkelijk schade kan oplopen. Bovendien komt men dan handen tekort om alle spullen vast te houden en te controleren. De firma Hobby-Paasch heeft een eenvoudige houten hobby testbankje ontwikkeld waarop alle componenten en meetapparatuur kan worden gemonteerd en gemakkelijk kan worden gewisseld. Terug ...

    Prüfstand für Elektromotoren

    Schätzen Sie noch, oder wissen Sie schon???

    Holzbausatz für einen Prüfstand mit dem gefahrlos E-Motoren und Akkus getestet werden können.

    Abgesehen davon das z.B. das Zugkraft messen eines in einem Segler eingebauten Motors fast unmöglich ist, bräuchte man zu messen der anderen Parameter 5 Hände : zwei halten das Modell, eine bedient die Fernsteuerung, eine hält das Messgerät vor die Luftschraube und die andere Hand bedient das Gerät. Und dabei immer auf die drehende Luftschraube achten. Wird der Prüfstand auf einem Stuhl oder Tisch (z.B. auf dem Flugplatz) festgeschraubt oder mit Zwingen befestigt kann man die Messungen ganz in Ruhe durchführen. Mit nur zwei Händen : eine für den Femsteuerknüppel und eine für  das Gerät, und das ganze immer im sicheren Abstand zu Luftschraube.
    In Verbindung mit einem Powermeter 3in1 (Watt’s-Up) und einer elektronischen Zugwaage hat der Modelbauer alle wichtigen Daten auf einem Blick. So können E-Motoren optimal auf Zellenzabl und Luftschraube abgestimmt werden.

    Der Prüfstand ist für Motoren mit einem Durchmesser bis ca. 50 mm geeignet. Größere Motoren können in der Rückwandmontage angebracht werden.


    MC-Balancer van Robbe

    De MC-balancer  van ROBBE is een elektronische schakeling die Lipo’s beschermt tegen overbelasting en onderschrijding van de minimale celspanning en te gelijkertijd een maximale energie benutting oplevert.

    De MC-balancer wordt tussen de ontvanger uitgang en de regelaar gemonterd. Tevens wordt de spannings-sensor kabel op de MC-balancer aangesloten. Hierdoor kan tijdens gebruik continue de spanning van elke cel worden gemeten en bewaakt.

    Indien een cel de voorgeschreven minimum spanning heeft bereikt dan wordt door de MC-balancer de stroom naar de motor geleidelijk gereduceerd tot een niveau. Hierdoor zal de stroomsterkte niet meer overeenkomen met de knuppelstand in de oorspronkelijke positie. De piloot zal dit ervaren als een vermogens teruggang het naderende minimum spanningsniveau.

    Door deze stroomsterkte reductie zal de celspanning weer iets stijgen en de balancer zal het amperage iets laten stijgen. Dit proces herhaalt zich zo lang tot alle cellen het minimum spanningsniveau hebben bereikt en de “power-off-switch” van de regelaar de stroom naar de motor uitschakelt. Het niveau waarop de “power-off-switch” afschakelt is daardoor representatief voor een gelijk spanningsniveau van alle cellen. Het belang hiervan wordt groter naarmate het aantal cellen toeneemt. Voor de besturing is dan uiteraard nog wel voldoende spanning beschikbaar. Het voordeel van deze schakeling is dat al in een vroeg stadium signalen worden afgegeven dat de accu leeg raakt. Er is daardoor meer tijd beschikbaar om normaal te kunnen landen.

    Een beschadiging of volledige vernietiging van één of meer afzonderlijke cellen wordt hiermee zo goed als voorkomen.

    De afschakelspanning is met een brugstekker in te stellen op 2,7 V en 3 V per cel. De MC-balancer kan zowel voor borstel motoren als borstelloze motoren worden gebruikt en is zowel voor optokopler systemen als BEC-regelaars geschikt. Het aantal cellen bedraagt 2 – 7. De afmetingen zijn: 43,5 x 24,7 x 8,5 mm. Gewicht 9,5 gram.

    MC-Balancer

    MC-Balancer- die Lebensversicherung für Ihre wertvollen LiPo-Akkus.
    Der Motor Controller (MC)-Balancer ist ein Sicherheitsbaustein, welcher verhindert das einzelne Zellen eines LiPo-Akkupacks während des Fluges tiefentladen werden.
    Der MC-Balancer wird zwischen Empfängerausgang und Fahrtregler geschaltet und das Voltage-Sensorkabel vom LiPo-Akku angeschlossen, wodurch der MC-Balancer während der Entladung die Spannung der einzelnen Zellen überwachen kann.
    Erreicht eine Zelle den vorgegebenen Unterspannungswert, so reduziert der MC-Balancer die Leistung des Reglers langsam auf einen etwas geringeren, als den vom Steuerknüppel vorgegebenen, Wert und signalisiert somit dem Piloten die nahende Unterspannung.
    Durch diese Leistungsreduzierung steigt die Zellenspannung wieder an und der MC-Balancer gibt wieder etwas mehr Leistung frei. Dieser Vorgang wiederholt sich solange, bis der Akku entladen ist und keine ausreichende Energie für einen Weiterflug vorhanden ist.
    In diesem langen Zeitraum hat der Pilot ausreichend Möglichkeit das Modell zu landen. Eine Beschädigung oder Zerstörung von LiPo-Zellen durch unbemerkte Tiefentladung im Flugbetrieb, wird durch den MC-Balancer wirksam verhindert.
    Die Abschaltspannung ist per Brückenstecker zwischen 2,7 V und 3 Volt/Zelle wählbar.
    Der MC-Balancer kann prinzipiell zwischen jeden Fahrtregler oder Steller geschaltet werden, gleich ob für Bürstenmotoren oder Brushless - Motoren. Sowohl für Fahrtregler mit Optokoppler als auch mit BEC-System geeignet.

    Zellenzahl: 2-7 LiPo
    Abmessungen: 43,5 x 24,7 x 8,5 mm
    Gewicht: 9,5g

    MC Balancer - life insurance for your valuable LiPo batteries.
    The Motor Controller (MC) Balancer is a safety module which prevents individual cells in a LiPo battery pack becoming deep-discharged while the model is flying.
    The MC Balancer is wired between the receiver output and the speed controller. The voltage sensor lead attached to the LiPo battery must also be connected to the unit. The MC Balancer is then able to monitor the voltage of the individual battery cells during the discharge process.
    If any one cell falls to the pre-set low voltage limit, then the MC Balancer slowly reduces the power of the speed controller to a slightly lower value than that defined by the throttle stick position, thereby alerting the pilot to the danger of low voltage.
    The reduction in power causes the cell voltage to rise again, in which case the MC Balancer allows more power to be applied. The procedure is repeated until the battery is discharged to the point where it has insufficient energy to continue the flight.
    During this long period the pilot has adequate opportunity to land the model.
    The MC Balancer represents an effective method of preventing damage or destruction of LiPo cells due to unnoticed deep-discharging in flight.
    The cut-off voltage can be set to 2.7 Volts or 3 Volts per cell using a jumper (bridging plug).
    In principle the MC Balancer can be used in conjunction with any speed controller or governor, whether a brushed or brushless type. It is also suitable for use with speed controllers fitted with opto-couplers and BEC systems.

    Cell count: 2 - 7 LiPo
    Dimensions: 43.5 x 24.7 x 8.5 mm
    Weight: 9.5g

    Le variateur équilibreur (MC)-Balancer est un sous-ensemble de sécurité qui empêche qu´une cellule d´un groupement LiPo subisse une décharge extrême au cours d´une séance de vol. L´équilibreur MC-Balancer est interconnecté entre la sortie récepteur et le variateur et on raccorde le cordon capteur de la tension de l´accu LiPo de sorte que l´équilibreur MC-Balancer soit en mesure de contrôler la tension de chacun des éléments en cours de décharge.
    Lorsqu´un élément atteint la valeur de seuil minimal prédictive, l´équilibreur MC-Balancer réduit la puissance du variateur un peu plus que la valeur asservie par le manche des gaz et signale ainsi au pilote qu´une tension insuffisante s´annonce.
    Cette réduction de la puissance provoque l´accroissement de la tension des éléments et l´équilibreur MC-Balancer débloque à nouveau un peu plus de puissance. Cette procédure est reprise jusqu´à ce que l´accu soit déchargé et qu´il ne subsiste plus suffisamment d´énergie pour poursuivre le vol.
    Au cours de ce délai le pilote dispose de suffisamment de temps pour faire atterrir son modèle.
    L´équilibreur MC-Balancer permet d´éviter efficacement d´endommager ou de détruire des éléments LiPo par une décharge prononcée au cours d´une séance de vol.
    L´équilibreur MC-Balancer représente l´assurance vie de vos précieux accus LiPo.
    La tension de commutation peut être établie entre 2,7 V et 3 volts/élément par la mise en place d´un cavalier.
    L´équilibreur MC-Balancer peut en principe être interconnecté entre n´importe quel variateur ou actionneur, qu´il soit destiné à un moteur à balais ou à un moteur sans balais. Conçu aussi bien pour les variateurs avec coupleur optique que pour le système BEC.

    nombre d´éléments : 2 à 7 éléments LiPo
    Encombrement : 43,5 x 24,7 x 8,5 mm
    Poids : 9,5g


    Servo bevestiging in de vleugel

    Bij dunne vleugelprofielen, die vooral bij prestatiezwevers worden toegepast is een directe aandrijving van de roeren belangrijk. De huidige kleine en lichte servo's bieden deze mogelijkheid en deze constructie wordt daarom meer en meer toegepast. als de servo's plat in de vleugel kunnen worden gemonteerd. Robbe heeft hierop ingespeeld door speciale montage sets op de markt te brengen die in de vlegel geplakt kunnen worden. Er zijn sets voor servo's van 8 tot 13 mm dikte.

    Servorahmen für Flachmontage im Flügel

    Damit Flächenservo's bequemer eingebat werden können hat Robbe spezielle Servorahmen entwickeld die in den Flügel eingeklebt werden und worin das Servo verschraubt wird. Es gibt sie für Servos ab 8 mm Dicke bi hinauf zu 13 mm, Standardgrösse also bislang ausgeklammert.

    Terug. ...

    contact | © 2016